På grunn av oppblomstring av smitte i Bodø, smittetilfeller i Sørfold, og mange nærkontakter i Fauske kommune, sier smittevernlegen at det er særlig viktig å få testet seg.
- Har du symptomer, hold deg hjemme og ta kontakt. Test deg, selv ved milde symptomer.

Mistenker sørafrikansk
Av de 19 som er satt i karantene, er flere ansatt i barnehagen i Sørfold kommune der det er påvist smitte. De er alle nærkontakter med bekreftet smittet. Hautois har mistanke om at det dreier seg om den sørafrikanske varianten.
- Husstandsmedlemmer til de som er definert som nærkontakt, er satt i avventende karantene som tidligst opphører ved negativ test 3 dager etter at nærkontakt ble eksponert, sier han.

Svømmehall og treningssenter
Under smittesporingen er det kommet informasjon om at en eller flere bekreftet smittede har oppholdt seg i svømmehallen og i et treningssenter i Fauske kommune. Hautois ønsker å understreke at de har vært i kontakt med alle som kan ha vært eksponert, og at alle nødvendige tiltak er iverksatt
- Det er viktig å poengtere at disse personene oppsøkte disse steder i uvitenhet at de kunne være smittet.

Forventer smitte
- Etter den omfattende smittesporingen har vi fått en god oversikt over alle som kan ha vært smittet, forteller han. Vi har hatt tett samarbeid med Sørfold kommune som har gjort en formidabel innsats i deres kommune.
Mange har henvendt seg til koronatelefonen, og 54 er testet i helgen. Så langt er prøvesvarene negative. De øvrige svarene kommer senest i morgen formiddag. Hautois forventer at det vil kunne komme positive tilfeller.
- Vi har jobbet hardt for at dette begrenses til personer som allerede er satt i karantene.

Sprer seg raskt
De som jobber med smittevern i kommunene, ser en klar økning i antall smittetilfeller i regionen. De forteller at alt tyder på at dette er et virus som er mer smittsomt og sprer seg raskere fra person til person. De kan ikke få understreket det nok:
- Det er svært viktig at alle som får symptomer kontakter oss slik at de blir testet så snart som mulig. Er du usikker om det du kjenner er symptomer, ber vi deg ta kontakt med oss. Mange vil kun oppleve milde symptomer, og derfor må terskelen være veldig lav for å ta kontakt og bli testet
Koronatelefon 75 60 49 99 - åpen 09.00-14.00, og ellers fastlege eller legevakt 116 117.

- Begrens kontakter
Smittevernlegen oppfordrer alle til å begrense sine sosiale kontakter i så stor grad som mulig.
- Dette er dessverre ikke en tid for å samle mange, feire og feste. Jeg skjønner godt at dette oppleves som vanskelig for mange, men vi må huske på at det er enda verre om man blir smittet, og ikke minst smitter andre. Begrens dine reiser til det som er strengt nødvendig. Særlig til kommuner/områder der det er kjent mye smitte. Vi må alle sammen tenke på hverandre og vi må stå enda hardere sammen nå for å hindre at smitten sprer seg ytterligere.

Fauske har 0 i isolasjon, 19 i smittekarantene. Vi har testet 5914 per 28.02.2021, og har totalt hatt 62 smittetilfeller siden pandemien startet.