«Fortellingen om kattene og regnbuen» er navnet på historien som fire jenter fra Kongsgården-avdelingen har skrevet og illustrert selv. Kaja, Alva, Nora og Emilie er forfatterne bak denne fortellingen som ble til rundt bordet inne i barnehagen – en historie om å gå seg bort, om å få hjelp, og om at magi kan forandre alt.
Boken er laget som en del av prosjektet Barnas stemmer, et nasjonalt samarbeid mellom Nord universitet, OsloMet og fem barnehager – fra Trondheim, Drag, Bjerka, Bodø og Fauske. Prosjektet har fått støtte fra Statsforvalteren i Nordland og Sametinget.
Et prosjekt med barnas medvirkning i sentrum
Barnas stemmer har som mål å løfte frem barnas perspektiv og gi rom for deres erfaringer, fortellinger og kunnskap. Det handler om å lytte aktivt til barna, styrke relasjoner og samspill, og å gjøre deres stemmer tydelige og viktige. Personalet har fått økt kompetanse i hvordan man kan støtte barns medvirkning – og hvordan man sammen med barna kan skape meningsfulle uttrykk for det de ønsker å fortelle.
Bøkene som barna har laget, skal også oversettes til det eller de samiske språkene som brukes i barnehagens nærområde. I Valnesfjord barnehage er historien oversatt til pitesamisk av Peter Steggo. Gjennom hele boken kan man både lese fortellingen på pitesamisk og finne oversettelser av sentrale ord, slik at språket blir mer tilgjengelig for både små og store lesere.

Samisk språk og kultur – en naturlig del av barnehagehverdagen
Rammeplanen for barnehager understreker at samisk språk og kultur skal være en del av den pedagogiske praksisen, også i områder utenfor de samiske forvaltningskommunene. Valnesfjord barnehage har i prosjektet jobbet aktivt med å synliggjøre den samiske tradisjonen. Det samiske 8-årstidshjulet er integrert i årsplanen, og farger, tema og aktiviteter bærer preg av samisk innhold og forståelse.
Barna har fått ta del i samiske fortellinger, lært samiske ord og sanger, og blitt kjent med samisk fortellertradisjon og naturforståelse. Dette arbeidet støttes også av Nord universitet, som har hatt en spesiell rolle i prosjektet med å bygge bro og fremme samisk språk og kultur i barnehagene.
Fortellingen som ble bok
Gjennom barnas lek, samtaler og samarbeid ble det til slutt en bok. En historie om å gå seg bort, om samhold og hjelp, og om hvordan naturfenomener og magi fanger barns nysgjerrighet og fantasi. Boken er et konkret uttrykk for det prosjektet handler om – å lytte til barnas stemmer, og la dem bli hørt.
