Ferdigattest

Alle søknadspliktige tiltak skal ha ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse før de kan tas i bruk. Hvis søknaden ble sendt inn av en ansvarlig søker, så skal ansvarlig søker også søke om ferdigattest for tiltaket.

Søke om ferdigattest for mindre tiltak:

Når du søker om ferdigattest erklærer du at tiltaket er «utført i samsvar med plan- og bygningsloven». Det betyr at:

  • Tiltaket er gjennomført som beskrevet i byggesøknaden.
  • De tekniske kravene som stilles til tiltaket er oppfylt.
  • Eventuelle vilkår satt i vedtaket er oppfylt.

Når byggesøknad ble sendt inn av et ansvarlig foretak:

Det er ansvarlig søker som skal sende inn søknad om ferdigattest for tiltaket. 

Søknadsskjema finner du her:

Fauske kommune anbefaler at du sender inn søknad digital. Det forenkler behandling av søknaden din.

Sende søknad gjennom digital portal for privatpersoner.

Sende søknad gjennom digital portal for profesjonelle søkere.

Søknadsskjema på papir. Søknad om ferdigattest sendes til postmottak@fauske.kommune.no.

Behandlingstid:

Søknad om ferdigattest skal behandles av kommunen innen 3 uker etter at søknad er mottatt sammen med nødvendig dokumentasjon. Der ferdigattest ikke er utstedt innen fristen, kan byggverket tas i bruk.

Gebyr:

Kommunen tar gebyr for behandling av søknad om ferdigattest hvis søknad sendes inn over 3 år etter at igangsettingstillatelse er gitt.

Kommunens betalingsregulativ

Midlertidig brukstillatelse

Midlertidig brukstillatelse kan gis ved mangler av mindre betydning, og betyr at du kan ta tiltaket i bruk. Midlertidig brukstillatelse kan ikke gis dersom det gjenstår arbeider som kan ha betydning for sikkerhet eller helse for brukerne av tiltaket. De siste manglene må gjennomføres innen en frist som du foreslår eller kommunen setter, og du må da søke om ferdigattest innen fristen.

Søknadsskjema finner du her:

Fauske kommune anbefaler at du sender inn søknad digital. Det forenkler behandling av søknaden din.

Sende søknad gjennom digital portal for privatpersoner.

Sende søknad gjennom digital portal for profesjonelle søkere.

Søknadsskjema på papir. Søknad om  midlertidig brukstillatelse sendes til postmottak@fauske.kommune.no.

Behandlingstid:

Søknad om midlertidig brukstillatelse skal behandles av kommunen innen 3 uker etter at søknad er mottatt sammen med nødvendig dokumentasjon. 

Gebyr:

Kommunen tar gebyr for behandling av søknad om midlertidig brukstillatelse.

Kommunens betalingsregulativ

Manglende ferdigattest

Mange tiltak, både bygninger, tilbygg og annet i Fauske kommune, mangler ferdigattest. For eldre tiltak kan de være satt som «Tatt i bruk» i eiendomsregisteret, da dette var rutine tidligere. 

Siden 1998 har det vært krav om ferdigattest for ferdige bygg. Det er likevel mange tiltak av nyere dato som mangler ferdigattest. Hvis du har tatt i bruk et bygg eller tilbygg uten tillatelse brukes det nå ulovlig, og kan bli satt på vår liste over ulovligheter.

Vi oppfordrer alle som oppdager at de ikke har ferdigattest på bygg eller andre tiltak på eiendommen sin om å søke om dette. Fauske kommune kan ikke gi ferdigattest for tiltak eldre enn 1.1.1998, men alle tiltak som er nyere enn dette kan få det.

Når du er selvbygger eller ved mindre tiltak som ikke krever ansvar:

Hvis du har fått tillatelse som selvbygger eller ved mindre tiltak må du sende inn dette:

  • Utfylt søknadsskjema for ferdigattest
  • Erklæring som selvbygger hvis du hadde fått godkjenning for det.
  • Oppdatert gjennomføringsplan hvis noen andre har erklært ansvar i saken.

Sende søknad om ferdigattest gjennom digital portal.

Søknadsskjema på papir. Søknadsskjema på papir skannes inn og sendes til postmottak@fauske.kommune.no.

Når byggesøknad ble sendt inn av et ansvarlig foretak:

Det er ansvarlig søker som skal sende inn søknad om ferdigattest for tiltaket. 

Når ansvarlig foretak ikke er tilgjengelig, eller andre ansvarsforhold ikke lenger gjelder:

Ved eldre tiltak kan det være vanskelig å få utarbeidet dokumentasjon for ferdigattest, for eksempel når foretak som utførte arbeidene ikke lenger er tilgjengelige. Hvis det gjelder ditt bygg/tiltak kan du da engasjere annen teknisk kompetanse, som et ansvarlig foretak, for ta en gjennomgang av tiltaket og utarbeide dokumentasjon som viser om tiltaket er utført i henhold til vedtak og krav som var gjeldene på vedtakstidspunktet. Det ansvarlige foretaket sender så inn søknad om ferdigattest for deg.