Ring oss og spør!
Ring og spør om du er usikker. Vi er her for å hjelpe deg! Sammen kan vi finne ut hvilken hjelp du trenger. I mange tilfeller vil vi kunne hjelpe deg på telefonen, slik at du slipper å reise til legevakten.
Når du ringer legevakten blir du ofte spurt om
- temperatur
- medisinbruk
- allergier
- annen sykdom, kronisk sykdom
Hvem møter deg på legevakten?
Legevakten er bemannet med en sykepleier og en lege. Når du ringer legevakten møter du en sykepleier som vurderer din tilstand etter tre «hastegrader»
- AKUTT - Ingen ventetid
Melder du en livstruende skade eller tilstand over telefon, får du akutthjelp uten ventetid. - HASTER - Hjelpes så fort som mulig
Gjelder skader og tilstander som gir store plager. - VANLIG - Kan vente
Mindre alvorlige skader og tilstander behandles når det er ledig kapasitet. På det travleste kan det være opptil flere timers ventetid. Ring derfor legevakten på forhånd og skaff deg en timeavtale. Din faste lege har mulighet til videre oppfølgning og kontroll. Allmennlegene har avsatt noe tid til behandling av akutte skader og sykdommer i sin kontortid.
Om natten er legevakten kun for de mest alvorlig syke og skadde pasientene.
Riktig bruk av legevakten
Kontakt legevakten ved:
- akutt sykdom eller alvorlig forverring av sykdom
- sterke smerter i bryst eller magen
- alvorlige pusteproblemer
- skader som trenger legehjelp (kutt må syes inne 6 timer)
- mistanke om kompikasjoner i svangerskapet
- alvorlig sykdom hos barn/spebarn
- alvorlig psykisk sykdom som trenger akutt hjelp
Kontakt ikke legevakten - men henvend deg til din fastlege ved:
- førkjølelse og influensalignende sykdom
- øreverk og øyekatarr
- spørsmål om bronkitt og hoste
- feber hos barn når det ikke er mistanke om alvorlig sykdom
- ved behov for sykemelding
- fornyelse av resept
- sykdom over flere dager uten forverring
Vanedannende medisniner skrives ikke ut ved legevakten
Dersom du må vente
er det fordi andre trenger hjelp først
På legevakten må vi prioritere de sykeste først
Pågangen varierer, og legen kan også bli kalt til akutte tjenester. Derfor kan vi bare gi deg veiledende timeavtale
Betaling på legevakten
Legevakten krever betaling etter faste takster. Dersom du betaler med kort unngår du fakturagebyr
I noen tilfeller kan du få refundert transportutgifter, avhengig av hvor alvorlig tilstanden din er
Husk å ta med eventuelt frikort
Telefonrådgivning er gratis
Overgrepsmottak
Ved Bodø legevakt har vi et eget akuttmottak for deg som har vært utsatt for voldtekt, seksuelle overgrep eller vold i nære relasjoner.
Du kan kontakte mottaket enten på telefon 116117, via politiet eller via krisesenteret - https://bodo.kommune.no/Krisesenteret
E-post: legevakta@bodo.kommune.no