Søke ved hjelp av ansvarlig søker
Dersom tiltaket ikke er unntatt søknadsplikt eller er mindre byggetiltak som kan utføres selv, må søknaden sendes inn av fagfolk (ansvarlig søker). Arbeidene må prosjekteres og utføres av ansvarlige foretak. I praksis betyr dette at du overlater hele prosessen til de fagfolkene du engasjerer.
Ta kontakt med et foretak som jobber med byggesøknader, som for eksempel arkitekter, konsulenter eller byggmestere. Dette er profesjonelle utøvere som vet hva som er nødvendig for å sende inn en fullstendig søknad til kommunen.
Foretakene som skal ha en ansvarlig rolle i en byggesøknad, det vil si som søker, prosjekterende, utførende eller kontrollerende, må erklære ansvarsrett. En erklæring om ansvarsrett bekrefter for kommunen at foretaket påtar seg det juridiske og offentligrettslige ansvaret for søknaden, og at de har den nødvendige faglige kompetansen som loven krever.
Digitale søknadsløsninger for profesjonell søker.
Søke om personlig ansvarsrett som selvbygger
I særlige tilfeller kan kommunen etter søknad gi deg personlig ansvarsrett. Det betyr at du søker om, og får tillatelse til, å gjennomføre tiltaket selv (er selvbygger). Har du erfaring og kunnskap om bygging, kan du søke om å bli selvbygger på egen bolig eller fritidsbolig.
For å være selvbygger er det noen vilkår som må oppfylles:
- Du må sannsynliggjøre at du er i stand til å utføre det arbeidet du har søkt om å få gjøre selv (det vil si at du har tilstrekkelige kvalifikasjoner).
- Det må dreie seg om tiltak på din egen eiendom.
- Bygget må være til ditt eget bruk.
- Du må også sannsynliggjøre at arbeidet vil bli utført i henhold til teknisk forskrift.
Les mer om ansvarsrett som selvbygger i byggesaksforskriften SAK10 § 6-8.
Søknadsskjema:
Fauske kommune anbefaler at du sender inn søknad digitalt. Det forenkler behandling av søknaden din.
Sende søknad gjennom digital portal.
Søknadsskjema på papir finner du her. Det er disse skjemaene som må sendes inn ved søknad om personlig ansvarsrett:
- Søknad om personlig ansvarsrett for selvbygger, skjema 5184
- Egenerklæring for selvbygger, skjema 5184
- Søknad om ferdigattest, skjema 5167
Kommunens behandling av byggesøknad
Behandlingstid:
De fleste søknader har en behandlingsfrist på 12 uker, men noen søknader kvalifiserer til 3 ukers behandlingstid. Dette gjelder for byggesøknader der tiltaket er i samsvar med lovverk og gjeldende planer, og hvor det ikke er kommet inn nabomerknader eller er behov for tillatelse, samtykke eller uttalelse fra annen myndighet.
Gebyr:
Du må betale gebyr for behandling av byggesøknaden din. Gebyrene beregnes etter type tiltak og størrelse på tiltaket. Du må også betale gebyr for avslag, noe som betyr at det påløper saksbehandlingsgebyr uavhengig av om du får en tillatelse eller ikke. Det tilkommer også gebyr for behandling av dispensasjonssøknader og behandling av søknad om ansvarsrett som selvbygger.