Flere temaer rundt trafikksikkerhet ble tatt opp under møtet. Fylkesråd Sande og seksjonsleder på drift i Nordland fylkeskommune Lars Petter Kaski fikk kjøre en tur på fylkesvei 7470 mot Fridalen i Valnesfjord. Der fortalte ordfører Rendall Berg og leder for vei, vann og avløp (VVA) Frank Zahl om problemene med kvaliteten på veien.  

- Det er store humper og hull i veien som gir problemer med å kjøre. I den verste telehivperioden er det faktisk slik at man må snike seg fremover for å ikke ødelegge bilen, sa ordfører Rendall Berg til fylkesråden. ​

Fylkesråden sa at de verste partiene vil bli prioritert med bedre grunnarbeid og asfalt.  

Bilde tatt fra baksete i bil mot veien foran. To kvinner sitt i forsetene.
I dag er det en begynt på en gang- og sykkelvei fra Strømsnes til Helskog, men ordføreren ønsker at den skal gå hele veien til Helskog.  

- Det er allerede regulert fra vår side og vi ønsker at fylkeskommunen kan sette i gang dette for å bedre trafikksikkerheten, spesielt for gående, i området, sa ordfører Rendall Berg.  

Gang- og sykkelvei mellom Valnesfjord kirke og Stemland ble også diskutert, samt gatelysene langs fylkesvei 7470.  

Fire mennesker foran landskap med lyktestolper langs veien

Gang- og sykkelvei fra Finneid mot Vatnbygda 

Videre bar turen til fylkesvei 830 og Finneid. Der ble det også diskutert gang- og sykkelvei fra Finneid mot Vatnbygda.  

- Det er mange skolebarn som i dag går langs veien. Med krappe svinger og lite oversikt er dette et stort problem for trafikksikkerheten, sa ordfører Rendall Berg.  

Dette området må reguleres om og utbygninger må skje for å kunne realisere gang- og sykkelvei på denne strekningen. Fylkesråden og seksjonslederen sa derfor at dette kunne være et mer langsiktig prosjekt.  

Fire mennesker går på en vei med refleksvest. En mann peker på veien de går på.

Fylkesvei 830 mot Sulitjelma 

Videre på fylkesvei 830 opp mot Sulitjelma var temaene rassikring, autovern og sikkerhet i tunnelene. Her blir det snart igangsatt tiltak for rassikring og tilstandene på autovernene har blitt kartlagt, hvor de i dårligst tilstand vil bli prioritert. 

Ordfører Rendall Berg var også bekymret for sikkerhet i tunnelene, spesielt brannsikkerhet. 

- For ikke lenge siden var tunnelen stengt i 12 timer. Det er lenge for blant annet de som har barn på andre siden av tunnelen eller venter på besøk fra hjemmesykepleien, sa ordføreren.  

Hun stilte også spørsmål til fylkeskommunen om vannforsyning og tilgang på brannslokningsapparater ved en brann i deres tunneler opp mot Sulitjelma.  

Senke fartsgrensen i Sulitjelma 

Det siste temaet for dagen var å senke fartsgrensen på fylkesvei 830. i dag er fartsgrensen 80 km i timen. Ordfører Rendall Berg ønsker at denne skal settes ned til minst 60 km i timen.  

- I Sulitjelma er det mange påkjørsler fra sideveier fra boliger, butikk og også skole. Det er heller ikke mulig med gangfelt når fartsgrensen er så høy, fortalte ordfører Rendall Berg.  

I dag er det Statens Vegvesen som har skiltmyndighet og dermed bestemmer fartsgrensen, men det er ute på høring om fylkeskommunen skal ta over dette ansvaret på sine veier. Fylkesråden lovte at hvis de får myndigheten skal fartsgrensen senkes gjennom sentrum av Sulitjelma.  

 Bilde av en vei med kirke i bakgrunnen