
Kartutsnittet viser foreløpig avgrensing av planområdet med svart, stiplet linje, og planlagt vegtrase for ny landbruksveg.
Hensikten med planen er å forbedre sikkerheten og fremkommeligheten på jernbanen ved å stenge usikrede planoverganger ved Klungset, langs Nordlandsbanen. Planoverganger representerer om lag en tredjedel av dødsrisiko knyttet til jernbanetrafikk. Sanering og sikring av planoverganger er derfor en av Bane NORs viktigste satsningsområder for økt sikkerhet. Det er i dag i underkant av 3.500 planoverganger på landsbasis. Planovergangene er prioritert ut fra strekningsvise risikoanalyser.
Basert på dette planlegges det at seks usikrede planoverganger/landbruksoverganger på Klungset langs Nordlandsbanen blir samlet i én. Adkomst til skogseiendommer blir berørt av dette. Det planlegges derfor å bygge ny landbruksveg (landbruksvegklasse 3 henhold til Normal for landbruksveier) med en lengde på ca. 1130 m, på oversiden av jernbanen.
En mer detaljert beskrivelse av tiltakene finnes i det vedlagte planinitiativet.
Varslingsgrensen er satt for å sikre nødvendige avklaringer i planprosessen som gjelder valg av veiføring. Det henvises til vedlagte skisse og oversiktstegning, som viser den foreløpige avgrensningen av planområdet.
Planstatus for reguleringsplanområdet
I kommuneplanens arealdel (KPA) er området hovedsakelig regulert til LNFR. I vest ligger planlagt veg innenfor spredt boligbebyggelse og en hensynssone for friluftsliv. Ny avkjøring fra rv.80 ligger innenfor hensynssone detaljeringssone.
Forventede virkninger og konsekvenser
Planen vil medføre omdisponering av produktiv skog og fulldyrka jord, men omfanget av omdisponeringen vurderes ikke å være av en slik størrelse at det gir vesentlige negative virkninger. Tiltaket vil også påvirke områder som er særlig viktige for friluftsliv. Etablering av adkomstveg vil gi noe omdisponering av friluftsområdet. Likevel vurderes dette som positivt da ny veg vil gi lettere tilgang til friluftsområdet. Videre vurderes det til at tiltaket vil gi økt samfunnssikkerhet ved å få fjernet faren for uønskede og trafikkfarlige hendelser ved planovergangene. Dette vurderes til å gi større positive virkninger enn eventuelle negative virkninger for miljø og samfunn.
Fauske kommune har, i tråd med plan- og bygningsloven § 4-2, konkludert med at planen ikke skal konsekvensutredes, da den ikke forventes å medføre vesentlige virkninger for miljø og samfunn. Aktuelle løsninger og konsekvenser knyttet til planen vil imidlertid bli grundig belyst i planbeskrivelsen.
Videre planprosess
De som ønsker, kan komme med innspill til planarbeidet.
Det skal avholdes et åpent informasjons-/dialogmøte om planen ved oppstart av reguleringsplanarbeidet. Møtet holdes på Scandic hotell Fauske, Storgata 82, 8200 Fauske, onsdag 26. februar kl.16.30. Møterommet heter Klungset og ligger i 3.etg.
Etter at frist for innspill er gått ut, utarbeider Multiconsult forslag til reguleringsplan på vegne av Bane NOR etter plan- og bygningslovens § 3-7 som gir Bane NOR hjemmel til selv å legge reguleringsplan ut til offentlig ettersyn. Berørte får varsel om dette og kan komme med merknader innen en frist på minimum 6 uker. Offentlig ettersyn blir også kunngjort i avis.
Dokumenter
Planinitiativ
Referat fra oppstartsmøte
Varslingsgrense